Läxa i livets uppkomst o evolution

Hej alla,
De närmaste veckorna fortsätter vi arbetet med Darwin, evolutionsteorin, människans utveckling och livets uppkomst.
Vi använder oss av filmer, biologiboken (kapitel 19) och nätet.

Forskare har nyligen konstaterat att man hittat den felande länken mellan apa och människa, så nu är ämnet väldigt aktuellt i massmedia. Gå in på denna websida om fossilet Ida.

Vecka 23 har ni ett skriftligt test på detta (torsdag för 6:3 och fredag för 6:2 och 6:1). Testet blir tio frågor med flervalssvar (ABCD). Läs på kapitel 19 fram tills dess. Jobba med två delkapitel i veckan. Läs och svara på frågorna.

Kolla in denna presentation om Darwin!

Det har gjorts ett antal fina arbeten om Darwin och hans evolutionsteori i veckan. Här är ett särskilt fint exempel!
Rasmus Nordins_Darwinpresentation.

Långt kom vi iallafall!

Hejsan.

Ja Anna har ju berättat för er innan att jag och Astrid kom vidare i årets finnupp tävling inom stockholm regionen,
vi var där igår och ställde ut våran uppfinning det lät som många var intreserade men vi vann ingenting iallafall.
Men jag är glad att vi kom så långt som vi gjorde.
Det va kul att få träffa massor med olika Företagare, men vi ska ge det en chans till nästa år.

våran ceep it cold kanske kommer ut till marknaden någon gång i historien.
Jag och Astrid kommer kanske ansöka till ett program som går på SVT1 som är för ''uppfinnare''.
Och jag hoppas att vi kommer med i det programmet.

Annars finns det ett ytterligare ett alternativ och det är att ringa till finnupp och fråga om man kan få fortsätta med sin uppfinning och prata med några företagare som kanske är intereserade av keep it cold.

Mathilda


Läxa om evolution v 19

Läs på häftet om evolution!
Grupp 6:3: torsdag.
Grupp 6:1 och 6:2: fredag.

Science in English

We are practising English while working on Darwin and his theory of evolution this week!

I do most of the talking in English, but all explanations are followed by a short summary in Swedish. The students can choose which language they want to speak. They can even do their whole Darwin project in English. That would be perfect considering a lot of the keywords are basically the same in English!

I'm already impressed by many of the students.
They are discussing science in English! Cool!

Två Norrvikenelever går vidare i FinnUpp-tävlingen!

25 FinnUpp-idéer har nu valts ut för att presenteras på Företagarnas Affärsträff den 12 maj.

En av dessa idéer kommer från Astrid Friström och Mathilda Tsutsunen, som skickat in bidraget "Keep it cold"! De har nu bjudits in till att ställa ut och tävla om att bli Årets FinnUppare i Stockholmsregionen 2009. Hur det går i den nationella tävlingen vet man inte än. Det får man veta vid prisutdelningen på Berns den 11 maj.

Vi säger grattis till att kommit så här långt och lycka till på utställningen och den nationella tävlingen!
Väl tävlat alla ni andra också!

Darwinprojektet

Gör en Powerpointpresentation som svarar på dessa frågor;
1. Vem var Charles Darwin?
2. Vad kom han fram till som var så nytt?
3. Föreställ dig att Darwin inte hade funnits och ingen annan hade gjort hans upptäckter.
Hur hade vår världsbild påverkats?

Vi har haft en genomgång där alla nya begrepp och nyckelord har förklarats och diskuterats. Ni har fått skriva ett dokument så att ni har er egen nyckelordlista. Följande nyckelord ska vara med i presentationen;
Darwin
evolution
evolutionsteorin
naturligt urval
variation
mutation
sexuell förökning
adaptation
nisch
specialist
överproduktion
konkurrens
artbildning

Sök på nätet, använd nyckelordlistan och läs på häftet ni har fått.

Gör ett ambitöst och nogrannt arbete! Förklara alla nyckelord utförligt.
Använd gärna bilder. Lägg in presentationen på I:nor, Elever och lärare när du blir helt färdig.
Vecka 20 börjar ni redovisa era arbeten för klassen.

Ha det så kul!

Anna


Livets uppkomst, våren och pubertet

Ja, på något sätt hänger väl allt ovanstående ihop ;-)

Framöver kommer eleverna ha som mål att;
- få kunskap om puberteten
- diskutera sex och samlevnad
- få kunskap om livets uppkomst på jorden
- få insikt i hur evolutionen lett till uppkomsten av nya arter.
- kunna ge exempel på biologiska upptäckter som har påverkat vår kultur och världsbild.
- framföra något argument i diskussioner om hur olika naturtyper och arter kan bevaras
- utföra observationer (utomhus)
- utföra laborationer

Experiment och observationer
- Knoppjakt! Vi passar på att gå ut när vädret är fint och lär oss artidentifiera träd med hjälp av deras knoppar.
(Mer kommer senare).

Läxa till vecka 16 (onsdag för 6:3 och fredag för 6:1 och 6:2)
Intervjua en vuxen om deras pubertet och ställ följande frågor;
1. När började din pubertetstid?
2. Hur upplevde du din pubertet? (Vad hände med dig?)
3. Vad var svårast/jobbigast?
4. Vad var roligast?

Vecka 11: Jeopardy!

Denna vecka forsätter vi med kemi.

Läxa
Till denna torsdag (för 6:3) och fredag (för 6:1 och 6:2) ska ni göra ett jeopardyspel i kemi.
Använd kapitel 7.1, 7.2 och 7.3 i kemiboken till hjälp.
En mall för jeopardy-spelet hittar ni i er mail eller här.
Det är bara att fylla i namn för frågekategorierna och hitta på frågor och svar.
Använd de färdiga textrutorna och bara sätt igång. Vi spelar hela lektionen på torsdag/fredag!


Torsdag 5 mars; checklista och jeopardyhjälp

Hej alla,
I natt hade Joshua kräkfest och bjöd på galla. Så jag vabbar idag (och imorgon).

Dagens uppgifter;
1. Gör färdigt din checklista.
- Se till att fylla i alla rutor på rätt sätt, så kryssa inte för "Ja" om du inte vet;-).
- Gör färdigt de arbeten som du inte gjort. Det är fortfarande många som saknas!
- Öppna din mail och kolla om du fått mail från mig. Igår svarade jag på ALLA mail jag fått, och flera av er behöver jobba lite mer på era arbeten innan de blir godkända.
- Maila mig om du har frågor om dina arbeten, t.ex om de är godkända eller inte.

2. Ni enstaka elever som är färdiga med alla arbeten och har fyllt i checklistan (det rör sig bara om några elever per klass), har i uppgift att hitta på frågor och svar till...... KEMI-JEOPARDY! Vi ska spela nästa vecka och jag behöver hjälp med att hitta på frågor och svar. Det ska handla om det vi har jobbat med hittills; syror, baser, indikatorer, atomer och joner. Ni kan förstås använda kemiboken till hjälp.

3. Läxan som ni i 6:3 hade till idag är uppskjuten till tisdag. (Emma och Gutte; vi får skjuta upp vårt lilla test till dess, sorry!)

Ha det så kul!
Anna

Vecka 10: Checklista (viktigt även för föräldrar!)

Denna vecka satsar vi på att få lite ordning och reda på alla arbeten som gjorts sedan senaste utvecklingssamtalet i höstas. Alla elever ska fylla i en checklista där man visar vilka arbeten man gjort/inte gjort, samt kryssar för om arbetena har blivit godkända eller inte. Listan ska sedan hjälpa eleverna att avgöra om de har uppnått målen i respektive ämne. Ämnena är fysik, teknik, kemi och biologi.

Dessa checklistor ska skrivas under av både eleverna och en vårdnadshavare. Pappret ska lämnas in till mig senast måndag den 9 mars för 6:1 och 6:2, respektive tisdagen den 10 mars för 6:3.

Tanken är att eleverna ska ta träna på att ta ansvar för sina studier, samt förbereda sig själva och föräldrarna på vad som kommer i utvecklingssamtalet. Checklistan ska förstås också hjälpa till med att motivera alla elever att avsluta sina arbeten.

Vecka 5-8: Syror och baser

Vi lär oss mer om vad surt och basiskt är. Vad är pH? För att förstå det, kommer vi också lära oss mer om atomens byggnad.

Experiment
1. Vi mäter pH på kaustiksoda, kranvatten, vinäger och ättiksyra med hjälp av pH-papper
2. Vi använder rödkål för att mäta pH. (Ni skriver också en lab rapport på detta experiment).
3. pH i kokt mineralvatten
4. Syror och baser i konsumentprodukter

Andra aktiviteter
Vi ser två filmer;
1.  Experiment med pH på lab
2.  Djurlivet i havet förändras när pH sjunker (Vetenskapslandet)

Läxor
Vecka 7: Läs och gör övningsuppifterna till kapitel 7.1 (till torsdag  för 6:3 och fredag för 6:1 och 6:2).
Vecka 8: Läs och gör övningsuppifterna till kapitel 7.2 (till torsdag  för 6:3 och fredag för 6:1 och 6:2).
Vecka 10/11: Läs och gör övningsuppifterna till kapitel 7.3 (till torsdag v10  för 6:3 och måndag v11 för 6:1 och 6:2 pga idrottsdagen fredagen v10).


För att uppnå målen ska du visa tydligt att du:
- har grundläggande kunskap om syror och baser.
- har grundläggande kunskap om atomens byggnad
- kan genomföra experiment samt har insikt i hur de kan utformas,
- känner till hur man på ett säkert sätt hanterar vanliga kemikalier

Vecka 4: mer om djurens beteende

Denna vecka avslutas FinnUpp-arbetena. Vi jobbar också vidare med etologin som vi påbörjade i slutet på förra året.

1. Vi ser en film om människans beteende; vi är flockdjur och vårt beteende påverkas mycket av människor i vår omgivning.
2. Vi arbetar med boken (etologi i kapitel 7). Vi läser och svarar på frågor.

Läxa
Till vecka 5 ska ni kunna avsnittet om etologi. 6:3 har läxan till torsdag och 6:1 & 6:2 har läxan till fredag.

Läs på och gå igenom frågorna.
Tjocka boken; 114-129, tunna boken; 64-71.
Det blir skriftligt läxförhör.

Vecka 2-3: Finn Upp

Denna vecka satsar vi på Finn Upp. Vi ser en Finn Upp -film som inspiration.

Veckans övninguppgift
Designa en legoförvaring.
Det kan vara en hylla, låda, säck eller vad du vill. Med hjälp av legoförvaringen ska man både kunna sortera och förvara legot på ett enkelt sätt. Bestäm vilket/vilka material du vill använda (plast, trä, gummi, plast etc). Vilken form ska det ha? Hur stort ska det vara? Ska du ha fickor, fack, blixtlås, gånggärn, kardborreband? Ska den stå, ligga eller hänga? Man kan sortera legot efter färg, form och storlek. Vad tycker du är mest praktiskt?
Gör en skiss och beskriv legoförvaringen i ord.

Läxa
Kom på och designa en uppfinning! Kolla in www.finnupp.se för inspiration. Gå t.ex in på "Hjälp kändisen" så kan du få idéer för uppfinningar! Gå också in på www.m-site.se . Där finns en superbra problemlåda som kan ge dig massor av idéer!

Tänk sedan igenom om uppfinningen...
a) kommer att funka
b) är snygg
c) är billig att tillverka
d) är miljövänlig

Det här ska du göra och lämna in:
1. Skissa din uppfinning (som du kan skicka in som bidrag till Finn Upp-tävlingen).
Du kan använda din design för legoförvaringen eller gärna välja en annan uppfinning om du vill.
Skissen ska helst göras i ett ritprogram som t.ex Paint, Photoshop eller Powerpoint.
Varje skiss ska vara på högst 2 MB. Gör 1-3 skisser.
2. Beskriv din idé. Förklara hur man använder den och hur du/ni kom på idén. Beskriv vem som har nytta av den.
3. Ge gärna din uppfinning ett namn.

Lämna in sista NO-lektionen vecka 3.

Mål i teknik
Strävansmål för denna uppgift är att eleverna;

- utvecklar förmågan att reflektera över, bedöma och värdera konsekvenserna av olika teknikval,
- utvecklar intresset för teknik och sin förmåga och sitt omdöme vad gäller att hantera tekniska frågor.

Mål som ska uppfyllas för att få godkänt på uppgiften är att eleverna ska:

- kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter
- kunna göra en skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar.


Vinnare i "Gissa grejen" är...

Astrid i 7:3!

Det var en persiljekvarn!

Astrid får en biobiljett i brevlådan!

RSS 2.0