Vecka 48 - värme och uppfinningar

Vi fortsätter att arbeta med värme denna vecka. Vi arbetar också med FinnUpp-projektet. Veckans övningar heter "På spaning i verkligheten". I skolan gör vi övningen "Kunde det ha förhindrats", där vi läser nyhetsartiklar för att spana efter praktiska lösningar som kunde förhindrat t.ex olyckor.

Läxa till fredag den 5 november
Gör övningen "Saker som inte används" hemma. Läs här på länken nedan, eller på lappen jag delade ut på lektionen
http://www.finnupp.se/pdf/elev/Pa_spaning_i_verkligheten.pdf
På fredag nästa vecka ska ni presentera förmålet (ta med det till skolan om det går) och problemet, samt ert förslag på lösning på problemet. Ni ska göra en muntlig presentation och ni kan använda vita tavlan eller ActiveBoarden om ni vill. Ni kan välja mellan att arbeta individuellt eller två och två.

Uppgift för torsdag vecka 47

Hej alla i 6:3!
Idag är jag tyvärr hemma med sjukt barn (Joshua har feber och blåsor i hela munnen. Ajjj!). Så vi får tillverka termometrar nästa vecka istället ;-(
Ni har en timmes lektionstid och då har ni följande uppgift att jobba med;

Lär dig mer om värme genom att läsa kapitel 8 i fysikboken.
Svara på "Testa dig själv"-frågorna. (Skriv svaren i Word-dokument eller skriv i anteckningsbok)
I tunna boken är det sidan 78-88 och det är s 135-153 i tjocka boken. Gör de ljusgröna och mörkgröna frågorna. Mörkblåa frågor och "hjärnfrågor" är frivilliga (men bra att göra!).

Behöver man göra HELA kapitlet under lektionen?
Nej, jobba så långt ni hinner i kapitel 8. Det är bra om ni hinner med kapitel 8.1 och ännu bättre om ni hinner med 8.2 också. Om någon är fantastiskt snabb och har tid över, så går man vidare med  8.3  "Väder och vind". Ni behöver inte lämna in svaren efter lektionen utan det reder vi ut nästa gång vi ses!

Ha det så kul!
Anna

Vecka 47- Vi gör termometrar

Denna lär vi oss mer om värme, temperatur, termometrar och olika sätt att mäta temperatur. Vi tillverkar också våra egna termometrar! Vi lär oss varför "det röda strecket" stiger när det blir varmt. När spriten blir varm blir den "större" för att molekylerna rör sig mer och densiteten minskar. Spriten behöver mer plats och rör sig därför upp i termometern. Likadant är det med luften när den blir varm.

Experiment
1. Värme får en ballong att blåsas upp
: Vi trär på en ballong på en E-kolv som vi sänker ned i ett hett vattenbad. Vi ser att ballongen fylls med luft fastän vi inte har "lagt till" någon luft. Det är för att luften tar mer plats när den är varm. När vi sedan kyler ner E-kolven försvinner luften ur ballongen.
2. Vi ser skillnad på varmt och kallt vatten: Såklart kan man känna skillnad på kallt och varmt vatten. I det här experimentet kan man även se skillnaden. Vi lägger i ett färgämne i dels en bägare med kallt vatten och dels i en annan bägare med hett vatten. Man kan se att det kalla vatten är ganska stillastående, medan det rör runt mycket i det heta vattnet. I det kalla vattnet "dansar vattenmolekylerna tryckare". I det heta vattnet "dansar vattenmolekylerna disco".
3. Vi gör våra egna termometrar av provrör, lera, T-röd och karamellfärg. Vi testar att mäta olika temperaturer genom att sätta våra sugrörstermometrar i tre olika vattenbad (kallt, ljummet, hett) i E-kolvar. Vi jämför med en vanlig sprittermometer och tar reda på följande; Vad är den högsta  temperaturen vi kan uppmäta (utan att T-rödlösningen rinner över) och vad är den lägsta? Hittills har eleverna fått resultat på ungefär +85 respektive +15 grader Celcius. Bra jobbat!

Läxa
Denna vecka lämnar ni in svaren på "Testa dig själv"-frågorna i kapitel 4 (Solsystemet).

Vecka 46 - Stjärnbilder

Denna vecka blandar vi in lite grekisk mytologi i astronomin. Eleverna tillbringar två lektioner till att studera myten bakom en valfri stjärnbild som just nu är synlig på norra halvklotet. Vi utgår från en aktuell stjärnkarta. Eleverna ska sedan i små grupper sammanfatta den tillsammans. Arbetet avslutas med en halv minut lång muntlig presentation inför resten av klassen. En grupp gör om presentationen till en liten pjäs. Andra presenterar myten genom att dela upp sammanfattningen i mindre delar och turas om med att prata. De gör ett bra jobb!

Läxa
Skriv ner svaren till "Testa dig själv" uppgifterna i kapitel 4 (solsystemet). Gör minst alla ljusgröna och mörkgröna. De svårare uppgifterna är frivilliga. Skicka in senast vecka 47.

Vecka 45

Vi arbetar vidare för att nå målen i astronomi genom att diskutera årstider, omloppstid, tidszoner, galaxer, stjärnor osv. Vi arbetar mycket med kapitel 4 i fysikboken. Ibland har vi högläsning, ibland jobbar vi individuellt med frågorna, ibland illusterar vi omloppsbanor med lite teater ;-).

Astronomiprov

Vecka 48 är det astronomiprov.

Läs och gå igenom övningsuppgifterna i fysikboken. (De har ni jobbat med under lektionstid. Har du inte hunnit färdigt i skolan, får du jobba på uppgifterna hemma.) Böckerna delas ut i början på nästa vecka.

Tjocka boken; s 50-77.
Tunna boken; s 33-46.

Grupp 6:3f har prov torsdagen den 27 november och grupp 6:1 och 6:2 har prov fredagen den 28 november.

Maila mig eller prata med mig om du behöver hjälp!
Lycka till,
Anna

RSS 2.0