Vecka 43 - Dags för kemi!

Efter att alla elever skrivit sina fysikprov vecka 42, hade vi en utvärdering av NO:n. Flera elever ville gärna ha färre läxor än en läxa i veckan, men det gick jag tyvärr inte med på;-). Vi kom fram till att vi alla vill labba så mycket som möjligt och det är vi HELT överens om! Sedan presenterade jag vilka ämnen inom kemi, fysik, biologi och teknik vi kommer att jobba med i årskurs 7. Eleverna fick därefter rösta fram vilket ämne vi ska börja jobba med nästa vecka. Kemin vann med knapp ledning över biologin!

Målet denna vecka är att
- kunna definiera och beskriva grundämnen, kemiska föreningar, blandningar, atomer och molekyler. Hur vet man vad som är vad?

Övningsuppgifter
1. Vi löser korsord som handlar om grundämnen.
2. Vi lär oss mer om olika grundämnens användningsområden genom att arbeta med övningsuppgifter. Visste du att väte är det vanligaste grundämnet i universum, att kalcium behövs för att spänna musklerna och att magnesium används i fyrverkerier? Tänk att vi får i oss magnesium när vi äter t.ex. gröna grönsaker!
3. Vi spelar också ett kortspel med grundämnenas kemiska symboler och lär oss namnen och symbolerna för 14 grundämnen.

Experiment
Kallt och varmt vatten; Jämför vattenmolekylernas rörelse i varmt och kallt vatten. Vi använder kaliumpermanganat för att se rörelsen tydligt. Vi pratar om energi.
Vad är det som brinner? Vi tänder ett ljus och diskuterar vad som egentligen händer. Vi lär oss mer om fast form, vätskeform och gasform.
Fem mystiska ingredienser: Vi identifierar innehållet i fem bägare. Alla kan man hitta i skafferiet. Vi använder våra fem sinnen för att bestämma vilka olika egenskaper ämnena har! Vi tränar samtidigt på begreppen blandning, kemisk förening, atom och grundämne.
Bygga molekyler: Vi tränar på att bygga molekyler med hjälp av byggsatser. Samma sorts atomer finns i socker som i alkohol. Vi ser att molekyler kan vara olika stora, ha olika form och bestå av en eller flera olika sorts atomer.



                    Varför sprids kaliumpermanganatet väl i det varma vattnet men inte i det kalla?



                     Vi tittar noga på lågan. Vad är det som brinner och hur går det till?
 


 Vilka egenskaper hos blandningarna och de kemiska föreningarna fick dig att bestämma vad de var?


                    Vi byggde molekyler av t.ex. vatten, koldioxid, bensen och etanol.

Läxa
Skriv en labrapport om "Varmt och kallt vatten", "Vad är det som brinner?" och "Fem mystiska ingredienser". E-maila rapporten till mig på ansmi_s@edu.sollentuna.se . Senaste inlämningsdatum är fredagen den 7 november.

Kommentarer
Postat av: Monica Egerbladh

Vilken kanonblogg, synd att jag inte vetat om den tidigare men nu ska jag följa den noga. Kul också att du tagit med länkar till andra bloggar, bra information. "Tjuvläste" din mentorsblogg och blev imponerad av den också. Alvas mamma i 7:4 F

2008-10-20 @ 10:51:08
Postat av: Anna

Hej Monica och tack så mycket!

Jag är glad över att du har nytta av bloggarna! Jag hoppas att både föräldrar och elever ska upptäcka alla fördelarna med att använda bloggarna som verktyg i undervisningen och som både "anslagstavla" och diskussionsforum för mentorklassen./Anna

2008-10-20 @ 18:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0