Kemiprov (vecka 6)

Ni har kemiprov under lablektionen vecka 6. (Obs ändrat från vecka 5 pga temadag måndag vecka 5)
Det innebär att 7:1 har prov på måndagen, 7:4 på tisdagen och 7:2 och 7:3 har prov på onsdagen.

Vad ska ni läsa på?
1) Hela kapitel 2 och 3 med frågor.
2) Läs på alla era anteckningar från kemin.
3) Tänk igenom alla labbar och läs alla era tre labrapporter.

Lycka till!
Anna

Vecka 4-5: Livsmedelskunskap

Lite parallelt med det andra arbetet i kemi och teknik, jobbar vi med en liten uppgift i livsmedelskunskap och näringslära. I uppgiften ingår framförallt kemi och biologi.

Tanken är att ni ska bli mer medvetna om vad ni egentligen stoppar i er när ni äter. Ni kommer att bli bekanta med ord som protein, kolhydrat, vitamin, fett, mineral, tillsats, aromämne, konserveringsmedel, färgämnen mm.

Läxa till vecka 5
(Läxan är till tisdag för 7:2/7:4 och onsdag för 7:1/7:3.)

Välj 3 livsmedel (som du hittar i affären eller hemma).
Du ska ska skriva ner ALLA ingredienser du hittar på ettiketten för...
1) ett köttpålägg (t.ex prickig korv, leverpastej, rökt skinka)
2) en mejeriprodukt (t.ex ost, mjölk, grädde, yoghurt, margarin)
3) en pulversås

Skriv ned  alla tre ingredienslistor i ett worddokument.
Stryk sedan under de ingredienser som du tror MÅSTE finnas med.

Fundera kring vilken funktion de bortvalda ingredienserna har!
Kolla in E-numren för att ta reda på vad de står för.
Ni kan också titta på Livsmedelsverkets hemsida för annan info om era livsmedel.

Vecka 2-3: Finn Upp

Denna vecka satsar vi på Finn Upp. Vi ser en Finn Upp -film som inspiration.

Veckans övninguppgift
Designa en legoförvaring.
Det kan vara en hylla, låda, säck eller vad du vill. Med hjälp av legoförvaringen ska man både kunna sortera och förvara legot på ett enkelt sätt. Bestäm vilket/vilka material du vill använda (plast, trä, gummi, plast etc). Vilken form ska det ha? Hur stort ska det vara? Ska du ha fickor, fack, blixtlås, gånggärn, kardborreband? Ska den stå, ligga eller hänga? Man kan sortera legot efter färg, form och storlek. Vad tycker du är mest praktiskt?
Gör en skiss och beskriv legoförvaringen i ord.

Läxa
Kom på och designa en uppfinning! Kolla in www.finnupp.se för inspiration. Gå t.ex in på "Hjälp kändisen" så kan du få idéer för uppfinningar! Gå också in på www.m-site.se . Där finns en superbra problemlåda som kan ge dig massor av idéer!

Tänk sedan igenom om uppfinningen...
a) kommer att funka
b) är snygg
c) är billig att tillverka
d) är miljövänlig

Det här ska du göra och lämna in:
1. Skissa din uppfinning (som du kan skicka in som bidrag till Finn Upp-tävlingen).
Du kan använda din design för legoförvaringen eller gärna välja en annan uppfinning om du vill.
Skissen ska helst göras i ett ritprogram som t.ex Paint, Photoshop eller Powerpoint.
Varje skiss ska vara på högst 2 MB. Gör 1-3 skisser.
2. Beskriv din idé. Förklara hur man använder den och hur du/ni kom på idén. Beskriv vem som har nytta av den.
3. Ge gärna din uppfinning ett namn.

Lämna in sista NO-lektionen vecka 3.

Mål i teknik
Strävansmål för denna uppgift är att eleverna;

- utvecklar förmågan att reflektera över, bedöma och värdera konsekvenserna av olika teknikval,
- utvecklar intresset för teknik och sin förmåga och sitt omdöme vad gäller att hantera tekniska frågor.

Mål som ska uppfyllas för att få godkänt på uppgiften är att eleverna ska:

- kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter
- kunna göra en skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar.


RSS 2.0