Hemuppgift för 7:2 och 7:4

Idag missar ni en lektion i biologi (pga utvecklingssamtalen) och ni får därför följande hemuppgift.

1. Läs kapitel 14.1 och 14.2 och svara på alla ljusgröna och mörkgröna frågor.
Ni kan svara på de svårare frågorna också förstås, men det är frivilligt.

2. Skriv en lista på blodets alla funktioner. (Hur många funktioner kan du komma på?). Detta är en TÄVLING ;-). Vinnaren får ett pris...

Arbetet ska vara färdigt att lämna in på torsdagens lektion.

Vad är elektricitet?

Framöver kommer eleverna ha som mål att;
- få grundläggande kunskaper i ellära och ha insikt i begrepp såsom ström, spänning och motstånd.
- utföra mätningar, observationer och experiment
- få insikt i att resultat av egna experiment kan härledas till naturvetenskapliga teorier.
- ge exempel på fysikaliska upptäckter som har påverkat vår kultur och världsbild
- ge exempel på hur kunskaper i fysik används för att förbättra våra levnadsvillkor
- framföra något argument i diskussioner om hur fysiken används i samhället och i din vardag

Experiment
Vi kommer att leka med många elektriska kretsar!

Prov under v 23
Måndag: grupp 7:1 och 7:3
Tisdag: grupp 7:4
Onsdag: grupp 7:2

Läs på kapitel 3, läs på era anteckningar och tänk igenom alla labbarna!

Vecka 18: Biologiprov

Biologiprovet ska hållas vecka 18. Provet innehåller uppgifter/frågor om matsmältning, andning, förbränning och blodcirkulationen.

måndag 7:1
tisdag 7:4
onsdag 7:2
torsdag 7:3

Provet kommer att ge er chans att visa vad ni har lärt er på de två stationslabbarna (om celler, organ, näring, förbränning osv) samt det vi har jobbat med i boken (kap 12, 13, 14.1 och 14.2).

Exempel på frågor/uppgifter för att träna inför provet;
1. Hur är en cell uppbyggd? Vilka delar består den av? Vad har de olika delarna för namn och uppgifter?
2. Vad är ett organ? Vad är ett organsystem?
3. Varför finns det olika slags celler?
4. Vad är en cancercell?
5. Vilka näringsämnen består vår mat av? Vad är de till för?
6. Beskriv hur matspjälkningen fungerar. Vad händer med en köttbulle under dess väg genom kroppen? Använd namnen på alla inblandade organ i beskrivningen.
7. Hur kommer näringen från tarmen in i blodet? Använd orden tarmludd och kapillär i din beskrivning.
8. Vilka slags blodkärl finns det och hur skiljer de sig från varandra?
9. Hur kommer syret in i kroppen och koldioxiden ut ur kroppen? Använd orden lungblåsor och kapillär i din beskrivning.
10. Vad består blodet av?
11. Vilka uppgifter har blodet?
12. Hur är hjärtat uppbyggt? Beskriv hur blodet flöder genom hjärtat.
13. Rita en bild som visar hur andning, cirkulation och matspjälkning hänger ihop.


Till grupp 7:3

Dagens lab är uppskjuten til nästa måndag.
Istället har ni i uppgift att jobba med veckans läxa (till torsdag); Gör ett jeopardyspel (hämta mallen från er E-mail). Läs instruktionerna nedan i inlägget om vecka 11.

Läxförhöret på kap 13.3, 13.4 och 13.5 blir på onsdag istället.


Vecka 11: Labbar om andning & mat. Vi spelar också jeopardy!

Denna vecka forsätter vi med matspjälkning och andning.

Experiment
Ni gör 4 olika experiment/uppgifter:
- Vad äter du?
- Testa pH på saliv före och efter ni har tuggat på en sockerbit.
- Mät hur snabbt ni andas före och efter lite motion...
- Testa vad utandningsluften innehåller med hjälp av spegel och kalkvatten.

Läxa
Till denna torsdag ska ni göra ett jeopardyspel i biologi.
Använd kapitel 12 och 13 i biologiboken till hjälp.
En mall för jeopardy-spelet hittar ni i er mail eller här.
Det är bara att fylla i namn för frågekategorierna och hitta på frågor och svar.
Använd de färdiga textrutorna och bara kör igång. Vi spelar hela lektionen på torsdag!


Torsdag 5 mars; checklista och jeopardyhjälp

Hej alla,
I natt hade Joshua kräkfest och bjöd på galla. Så jag vabbar idag (och imorgon).

Dagens uppgifter;
1. Gör färdigt din checklista.
- Se till att fylla i alla rutor på rätt sätt, så kryssa inte för "Ja" om du inte vet;-).
- Gör färdigt de arbeten som du inte gjort. Det är fortfarande många som saknas!
- Öppna din mail och kolla om du fått mail från mig. Igår svarade jag på ALLA mail jag fått, och flera av er behöver jobba lite mer på era arbeten innan de blir godkända.
- Maila mig om du har frågor om dina arbeten, t.ex om de är godkända eller inte.

2. Ni enstaka elever som är färdiga med alla arbeten och har fyllt i checklistan (det rör sig bara om några elever per klass), har i uppgift att hitta på frågor och svar till...... BIOLOGI-JEOPARDY! Vi ska spela nästa vecka och jag behöver hjälp med att hitta på frågor och svar. Det ska handla om det vi har jobbat med hittills; mat och näringslära, celler, förbränning, matspjälkning och andning. Ni kan förstås använda kapitel 12 och 13 i biologiboken till hjälp.

3. Läxan som ni hade till idag (kap 13.3, 13.4 och 13.5) är uppskjuten till måndag för 7.1/7:3, respektive tisdag för 7:2/7:4. Jag gissar att ni inte gråter för det.... ;-)

4. Matsalsjobb: SimonW och Ludde, glöm inte disken kl 11.15. Sara och Anton, lite senare idag ska ni ska vara i matsalen; kl 12!

Ha det så kul!
Anna


Vecka 10: Checklista (viktigt även för föräldrar!)

Denna vecka satsar vi på att få lite ordning och reda på alla arbeten som gjorts sedan senaste utvecklingssamtalet i höstas. Alla elever ska fylla i en checklista där man visar vilka arbeten man gjort/inte gjort, samt kryssar för om arbetena har blivit godkända eller inte. Listan ska sedan hjälpa eleverna att avgöra om de har uppnått målen i respektive ämne. Ämnena är teknik, kemi och biologi.

Dessa checklistor ska skrivas under av både eleverna och en vårdnadshavare. Pappret ska lämnas in till mig senast måndag den 9 mars för 7:1 och 7:3, respektive tisdagen den 10 mars för 7:2 och 7:4.

Tanken är att eleverna ska ta träna på att ta ansvar för sina studier, samt förbereda sig själva och föräldrarna på vad som kommer i utvecklingssamtalet. Checklistan ska förstås också hjälpa till med att motivera alla elever att avsluta sina arbeten.

RSS 2.0