Vecka 47- Vi gör termometrar

Denna lär vi oss mer om värme, temperatur, termometrar och olika sätt att mäta temperatur. Vi tillverkar också våra egna termometrar! Vi lär oss varför "det röda strecket" stiger när det blir varmt. När spriten blir varm blir den "större" för att molekylerna rör sig mer och densiteten minskar. Spriten behöver mer plats och rör sig därför upp i termometern. Likadant är det med luften när den blir varm.

Experiment
1. Värme får en ballong att blåsas upp
: Vi trär på en ballong på en E-kolv som vi sänker ned i ett hett vattenbad. Vi ser att ballongen fylls med luft fastän vi inte har "lagt till" någon luft. Det är för att luften tar mer plats när den är varm. När vi sedan kyler ner E-kolven försvinner luften ur ballongen.
2. Vi ser skillnad på varmt och kallt vatten: Såklart kan man känna skillnad på kallt och varmt vatten. I det här experimentet kan man även se skillnaden. Vi lägger i ett färgämne i dels en bägare med kallt vatten och dels i en annan bägare med hett vatten. Man kan se att det kalla vatten är ganska stillastående, medan det rör runt mycket i det heta vattnet. I det kalla vattnet "dansar vattenmolekylerna tryckare". I det heta vattnet "dansar vattenmolekylerna disco".
3. Vi gör våra egna termometrar av provrör, lera, T-röd och karamellfärg. Vi testar att mäta olika temperaturer genom att sätta våra sugrörstermometrar i tre olika vattenbad (kallt, ljummet, hett) i E-kolvar. Vi jämför med en vanlig sprittermometer och tar reda på följande; Vad är den högsta  temperaturen vi kan uppmäta (utan att T-rödlösningen rinner över) och vad är den lägsta? Hittills har eleverna fått resultat på ungefär +85 respektive +15 grader Celcius. Bra jobbat!

Läxa
Denna vecka lämnar ni in svaren på "Testa dig själv"-frågorna i kapitel 4 (Solsystemet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0