Vecka 43: Mer om rymden

Denna vecka ska ni få lite uppgifter där ni använder er dator för att lära er mer om astronomi. Uppgifterna jobbar ni med utan mig (!) på måndagen, eftersom jag då sitter i utvecklingssamtal med mina mentorelever.

Er första uppgift är att gå in på spellänken nedan och svara på frågorna 1-7.
http://www.ur.se/taxitillvenus/
Ibland behöver du klicka på rubriken "Sevärdheter" för att hitta svaret och ibland behöver du leta någon annanstans i spelet!

1. Vilka är de kallaste och varmaste temperaturerna på jorden?
2. Varför kan man inte landa på Jupiter?
3. Hur lång tid skulle det ta att resa från Jorden till solen med raket?
4. Vad heter våra tre närmaste stjärnor?
5. Nämn en planet som snurrar åt "fel håll" (moturs)? (Den krockade troligen en gång för länge sedan med en stor himlakropp och började därefter snurra åt andra hållet!)
6. Vad heter vår närmaste granngalax?
7. Planeterna i vårt solsystem delas in i två grupper; stenplaneterna (eller de jordlika planeterna) och gasjättarna. Vilka planeter ingår i de två olika grupperna?
Här kan du behöva hjälp av http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida

Maila dina svar till mig på
[email protected]

Om du är nyfiken på astronomi, gå in på
http://www.liu.se/forskning/fragaforskare/astronomi.html
Där finns det svar på många spännande frågor om rymden!

Fler uppgifter kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0