Inför provet i ellära

Hej alla,

Flera av er har efterfrågat övningsfrågor till provet. Så här är några frågor;

1. Hur är en atom uppbyggd? Rita och skriv (Vad heter de olika atompartiklarna, vilken laddning har de och var sitter de?)
2. Ge exempel på hur statisk elektricitet kan uppstå.
3. Vad händer när en blixt uppstår?
4. Beskriv vad elektrisk ström är. Vilken enhet mäts det i?
5. Beskriv vad spänning är. Vilken enhet mäts det i?
6. Beskriv vad motstånd är. Vilken enhet mäts det i?
7. Rita symbolerna för
a) batteri
b) glödlampa
c) ammeter
d) voltmeter
e) strömbrytare
8. a) Rita ett kopplingsschema med ett batteri och två parallellkopplade identiska glödlampor.
b) Hur starkt lyser de i förhållande till varandra?
c) Vad händer om man skruvar bort en glödlampa?
9. a) Rita ett kopplingsschema med ett batteri och två seriekopplade identiska glödlampor.
b) Hur starkt lyser de i förhållande till varandra?
c) Hur starkt lyser de i förhållande till glödlamporna i fråga 8?
d) Vad händer om man skruvar bort en glödlampa?
10. Batterierna i elkretsarna i fråga 8 och 9 ger 3 volt och motståndet i varje glödlampa är 30 ohm. Skriv ut vad strömmen genom alla glödlamporna är. (I=U/R)
11. I en elektrisk krets är spänningen 12 V och strömmen 6 A. Vad är motståndet?

I fysikprovet kommer det också att finnas några olika färdiga kopplingsscheman att förklara och räkna på. Fundera över vad som händer med strömmen och spänningen i seriekoppling jämfört med parallellkoppling. Hur påverkas ljusstyrkan i glödlamporna i olika kretsar. Vad händer när man lägger till och tar bort glödlampor på olika sätt? Med andra ord, tänk igenom de resonemang vi fört på labbarna.

Fråga 10 och 11 är extra frågor på kap 10.1 som ni inte måste göra.

Lycka till!
Anna

Enzymlab

Denna vecka gör vi en liten avstickare in i biokemins värld. Vi har en rolig och väldigt bra lab som går ut på att jämföra enzymaktivitet i olika celltyper. Man kan göra labben väldigt lätt och också väldigt avancerad om man vill. Förra veckan hade vi en genomgång och eleverna fick möjlighet att planera sina egna experiment i förväg.

Vi jämför katalasaktivitet i leverceller, muskelceller och jästceller.
Vi häller i väteperoxid och detta sätter igång katalaset så att syrgas bildas.
Alltså; ju mer katalas, desto mer skum!
De celler som ger mest skum är de som har mest katalas!

Labrapport lämnas in onsdag nästa vecka (v22).

Kolla in denna presentation om Darwin!

Sexorna har under några veckor arbetat med Darwin och hans evolutionsteori. Den här veckan har de börjat redovisa sina arbeten. Här är ett särskilt fint exempel!
Rasmus Nordins_Darwinpresentation.

Långt kom vi iallafall!

Hejsan.

Ja Anna har ju berättat för er innan att jag och Astrid kom vidare i årets finnupp tävling inom stockholm regionen,
vi var där igår och ställde ut våran uppfinning det lät som många var intreserade men vi vann ingenting iallafall.
Men jag är glad att vi kom så långt som vi gjorde.
Det va kul att få träffa massor med olika Företagare, men vi ska ge det en chans till nästa år.

våran ceep it cold kanske kommer ut till marknaden någon gång i historien.
Jag och Astrid kommer kanske ansöka till ett program som går på SVT1 som är för ''uppfinnare''.
Och jag hoppas att vi kommer med i det programmet.

Annars finns det ett ytterligare ett alternativ och det är att ringa till finnupp och fråga om man kan få fortsätta med sin uppfinning och prata med några företagare som kanske är intereserade av keep it cold.

Mathilda


Läxor i ellära

Läs, tänk, kom ihåg det viktigaste och svara på frågorna;

V 20
torsdag; kapitel 3.1

V 21
tisdag; Hemexperiment för en dag - Hur skulle det vara att leva utan så mycket el?
Dokumentera allt du använder som drar elektricitet under en hel dag. Skriv också ner allt du låtit bli att använda. Motivera dina val!
1. Det här använde jag som drar el:
2. Därför tyckte jag att jag var tvungen att använda dem;
3. Det här valde jag bort (som jag annars brukar använda);
4. Därför valde jag bort det:
 torsdag; kapitel 3.2 och 3.3 (Då har vi ledigt men du ska vara klar till måndag v21 i alla fall).

V 22
torsdag; kapitel 3.4 och 3.5
Om det här var för lätt och du vill ha svårare ellära att jobba med; Gör även kapitel 10.1 och 10.2.

(V 23 Prov)
Du kan också träna ellära på
BBC school
Andy Blobz

Hemuppgift 7:3

Ni missar dagens lektion eftersom ni slutar tidigare idag.
Er hemuppgift är att läsa på inför provet på torsdag.
Se inlägget för vecka 18.


Vinnare i blodtävlingen

Adam i 7:2 vann tävlingen i nämna flest av blodets funktioner.
Adam förklarade också funktionerna på ett väldigt tydligt sätt!
Bra jobbat!
Pris imorgon!

Två Norrvikenelever går vidare i FinnUpp-tävlingen!

25 FinnUpp-idéer har nu valts ut för att presenteras på Företagarnas Affärsträff den 12 maj.

En av dessa idéer kommer från Astrid Friström och Mathilda Tsutsunen, som skickat in bidraget "Keep it cold"! De har nu bjudits in till att ställa ut och tävla om att bli Årets FinnUppare i Stockholmsregionen 2009. Hur det går i den nationella tävlingen vet man inte än. Det får man veta vid prisutdelningen på Berns den 11 maj.

Vi säger grattis till att kommit så här långt och lycka till på utställningen och den nationella tävlingen!
Väl tävlat alla ni andra också!

Hemuppgift för 7:2 och 7:4

Idag missar ni en lektion i biologi (pga utvecklingssamtalen) och ni får därför följande hemuppgift.

1. Läs kapitel 14.1 och 14.2 och svara på alla ljusgröna och mörkgröna frågor.
Ni kan svara på de svårare frågorna också förstås, men det är frivilligt.

2. Skriv en lista på blodets alla funktioner. (Hur många funktioner kan du komma på?). Detta är en TÄVLING ;-). Vinnaren får ett pris...

Arbetet ska vara färdigt att lämna in på torsdagens lektion.

Vad är elektricitet?

Framöver kommer eleverna ha som mål att;
- få grundläggande kunskaper i ellära och ha insikt i begrepp såsom ström, spänning och motstånd.
- utföra mätningar, observationer och experiment
- få insikt i att resultat av egna experiment kan härledas till naturvetenskapliga teorier.
- ge exempel på fysikaliska upptäckter som har påverkat vår kultur och världsbild
- ge exempel på hur kunskaper i fysik används för att förbättra våra levnadsvillkor
- framföra något argument i diskussioner om hur fysiken används i samhället och i din vardag

Experiment
Vi kommer att leka med många elektriska kretsar!

Prov under v 23
Måndag: grupp 7:1 och 7:3
Tisdag: grupp 7:4
Onsdag: grupp 7:2

Läs på kapitel 3, läs på era anteckningar och tänk igenom alla labbarna!

Vecka 18: Biologiprov

Biologiprovet ska hållas vecka 18. Provet innehåller uppgifter/frågor om matsmältning, andning, förbränning och blodcirkulationen.

måndag 7:1
tisdag 7:4
onsdag 7:2
torsdag 7:3

Provet kommer att ge er chans att visa vad ni har lärt er på de två stationslabbarna (om celler, organ, näring, förbränning osv) samt det vi har jobbat med i boken (kap 12, 13, 14.1 och 14.2).

Exempel på frågor/uppgifter för att träna inför provet;
1. Hur är en cell uppbyggd? Vilka delar består den av? Vad har de olika delarna för namn och uppgifter?
2. Vad är ett organ? Vad är ett organsystem?
3. Varför finns det olika slags celler?
4. Vad är en cancercell?
5. Vilka näringsämnen består vår mat av? Vad är de till för?
6. Beskriv hur matspjälkningen fungerar. Vad händer med en köttbulle under dess väg genom kroppen? Använd namnen på alla inblandade organ i beskrivningen.
7. Hur kommer näringen från tarmen in i blodet? Använd orden tarmludd och kapillär i din beskrivning.
8. Vilka slags blodkärl finns det och hur skiljer de sig från varandra?
9. Hur kommer syret in i kroppen och koldioxiden ut ur kroppen? Använd orden lungblåsor och kapillär i din beskrivning.
10. Vad består blodet av?
11. Vilka uppgifter har blodet?
12. Hur är hjärtat uppbyggt? Beskriv hur blodet flöder genom hjärtat.
13. Rita en bild som visar hur andning, cirkulation och matspjälkning hänger ihop.


Till grupp 7:3

Dagens lab är uppskjuten til nästa måndag.
Istället har ni i uppgift att jobba med veckans läxa (till torsdag); Gör ett jeopardyspel (hämta mallen från er E-mail). Läs instruktionerna nedan i inlägget om vecka 11.

Läxförhöret på kap 13.3, 13.4 och 13.5 blir på onsdag istället.


Vecka 11: Labbar om andning & mat. Vi spelar också jeopardy!

Denna vecka forsätter vi med matspjälkning och andning.

Experiment
Ni gör 4 olika experiment/uppgifter:
- Vad äter du?
- Testa pH på saliv före och efter ni har tuggat på en sockerbit.
- Mät hur snabbt ni andas före och efter lite motion...
- Testa vad utandningsluften innehåller med hjälp av spegel och kalkvatten.

Läxa
Till denna torsdag ska ni göra ett jeopardyspel i biologi.
Använd kapitel 12 och 13 i biologiboken till hjälp.
En mall för jeopardy-spelet hittar ni i er mail eller här.
Det är bara att fylla i namn för frågekategorierna och hitta på frågor och svar.
Använd de färdiga textrutorna och bara kör igång. Vi spelar hela lektionen på torsdag!


Torsdag 5 mars; checklista och jeopardyhjälp

Hej alla,
I natt hade Joshua kräkfest och bjöd på galla. Så jag vabbar idag (och imorgon).

Dagens uppgifter;
1. Gör färdigt din checklista.
- Se till att fylla i alla rutor på rätt sätt, så kryssa inte för "Ja" om du inte vet;-).
- Gör färdigt de arbeten som du inte gjort. Det är fortfarande många som saknas!
- Öppna din mail och kolla om du fått mail från mig. Igår svarade jag på ALLA mail jag fått, och flera av er behöver jobba lite mer på era arbeten innan de blir godkända.
- Maila mig om du har frågor om dina arbeten, t.ex om de är godkända eller inte.

2. Ni enstaka elever som är färdiga med alla arbeten och har fyllt i checklistan (det rör sig bara om några elever per klass), har i uppgift att hitta på frågor och svar till...... BIOLOGI-JEOPARDY! Vi ska spela nästa vecka och jag behöver hjälp med att hitta på frågor och svar. Det ska handla om det vi har jobbat med hittills; mat och näringslära, celler, förbränning, matspjälkning och andning. Ni kan förstås använda kapitel 12 och 13 i biologiboken till hjälp.

3. Läxan som ni hade till idag (kap 13.3, 13.4 och 13.5) är uppskjuten till måndag för 7.1/7:3, respektive tisdag för 7:2/7:4. Jag gissar att ni inte gråter för det.... ;-)

4. Matsalsjobb: SimonW och Ludde, glöm inte disken kl 11.15. Sara och Anton, lite senare idag ska ni ska vara i matsalen; kl 12!

Ha det så kul!
Anna


Vecka 10: Checklista (viktigt även för föräldrar!)

Denna vecka satsar vi på att få lite ordning och reda på alla arbeten som gjorts sedan senaste utvecklingssamtalet i höstas. Alla elever ska fylla i en checklista där man visar vilka arbeten man gjort/inte gjort, samt kryssar för om arbetena har blivit godkända eller inte. Listan ska sedan hjälpa eleverna att avgöra om de har uppnått målen i respektive ämne. Ämnena är teknik, kemi och biologi.

Dessa checklistor ska skrivas under av både eleverna och en vårdnadshavare. Pappret ska lämnas in till mig senast måndag den 9 mars för 7:1 och 7:3, respektive tisdagen den 10 mars för 7:2 och 7:4.

Tanken är att eleverna ska ta träna på att ta ansvar för sina studier, samt förbereda sig själva och föräldrarna på vad som kommer i utvecklingssamtalet. Checklistan ska förstås också hjälpa till med att motivera alla elever att avsluta sina arbeten.

RSS 2.0