Vinnare i "Gissa grejen" är...

Astrid i 7:3!

Det var en persiljekvarn!

Astrid får en biobiljett i brevlådan!

Kemi-Julkalender

Hej alla,

Ta en titt på
http://www.lth.se/kemijulkalender

eller

http://www.julenskemikalender.se/kalender.html

och kolla in dagens experiment!

Vecka 49-51 - Blandningar, löslighet och separation

Dessa veckor arbetar vi med begreppen blandning, lösning, löslighet, emulsion, uppslamning, separation, mättad lösning mm. Vi tittar på en film från Medioteket för att förstå dessa begrepp bättre.

Experiment
1. "Vart tog saltet vägen". Vi häller salt i vatten och ser att vikten ökar, medan volymen inte ökar. Varför?

2. "Vi blandar sand och salt i vatten". Varför löser sig saltet, men inte sanden?

3. Vi illustrerar löslighet ("lika löser lika") och separation genom kromatografi: Vi separerar färgämnen i olika pennor.  
a) För att separera färgerna i spritbaserade whiteboardpennor gör vi kromatografin med hjälp av sprit. (Det funkar inte med vatten!)
b) För att separera färgerna i vattenbaserade tuschpennor gör vi kromatografin med hjälp av vatten.

4. Vi demonstrerar också andra typer av separation; dekantering och filtrering. Vi diskuterar sedimentering och centrifugering. (Det var många ord som slutade på "ing"!)

5. Vi illustrerar skillnaden mellan blandning och kemisk förening. Vi blandar svavel med järnfilsspån men inget händer. Vi kan separera järnet från svavlet med en magnet. Värmer vi däremot upp blandningen får vi en kemisk reaktion och järnsulfid bildas. Järnsulfid har helt andra egenskaper än järn och svavel har.

Vi leker Pictionary
Vi tränar på att beskriva olika begrepp inom kemin med hjälp av bilder!

Eleverna får följande instruktioner;
1. Förbered dig genom att skriva en lista på alla nyckelord från kapitel 3.1 och 3.2.
2. Rita sedan en bild till varje nyckelord.
3. Tävlingen börjar!
Eleverna som ska rita går fram till Whiteboarden och illustrerar valfritt nyckelord.
Samma nyckelord för vara med max två gånger under samma tävling och aldrig två gånger i rad.
Man får inte prata eller skriva för att förklara.
Resten av eleverna gissar genom att räcka upp handen. Man måste ha räckt upp handen och fått ordet för att gissningen ska gälla. (Det kan gå ganska vilt till annars;-D).

Läxor
Ni ska läsa på texten och svara på frågorna i kapitel 3.
3.1 har ni i läxa till torsdag v50.
3.2 har ni i läxa till torsdag v51.

RSS 2.0