Vi smälter ägg i "magsaft"

Vi gjorde ett experiment för att visa vad som behövs för att bryta ner äggvita (protein). Så här såg det ut efter 2 veckor. (Vi hade inte behövt vänta så länge, men jag gjorde det för att jag var nyfiken på hur mycket som skulle kunna brytas ner....). Det luktade ganska illa när jag tog det här fotot ;-).

P: Äggvita med pepsin i vatten. pH är 6.5 (nästan neutralt). Mer än hälften av ägget har brutits ned.
P+S: Äggvita med pepsin och saltsyra i vatten. pH är 2 (som i magsäcken). Nästan all äggvita har brutits ned.
S: Äggvita med saltsyra i vatten. pH är 2. Ingen äggvita har brutits ned.



Slutsats? Ja, enzymet pepsin fungerar vid neutralt pH, men ännu bättre när det är surt!
Saltsyra har vi i magsäcken för att döda bakterier och vår kropp har anpassat sig efter detta.
Pepsin är bäst på att bryta ned protein vid ungefär det pH som vi har i magsäcken!

Läxor v 8 och 10

Hej alla,

Glöm inte att skicka er pH labrapport till mig senast måndag. Flera har glömt att skriva material och metod och diskussion så gör det innan ni mailar er rapport till mig.


Ni var superduktiga på att göra frågor, svara, rätta och ge omdöme på lektionen idag!

För de närmaste två läxorna ska ni jobba så, fast ni gör frågor till er själva för att öva. (Fast ni kan så klart jobba med en kompis.)


Allt det som står här under kommer vi så klart att gå igenom på kommande lektioner också.


Torsdag vecka 8: Läs kapitel 13.1 och 13.2. Gör provfrågor till dig själv som vi gjorde på torsdagslektionen vecka 7.
Du ska veta vilka de viktigaste näringsämnena är, hur matspjälkningen går till och kunna namnge de viktigaste matspjälkningsorganen. Du ska ha koll på vad de olika näringsämnena används till.

Torsdag vecka 10: Läs kapitel 13.3, 13.4 och 13.5 Gör provfrågor till dig själv som tidigare.
Du ska känna till vilka problem man kan ha med matspjälkningen och matvanor. Du ska känna till hur och varför vi andas. Du ska kunna beskriva hur syret kommer till cellerna och koldioxiden kommer ut. Du ska kunna ge exempel på sjukdomar i luftvägarna.

Ha det bra,

Anna


Vecka 5-8: Celler, matspjälkning, andning och blodcirkulation

Inledning
Vi lär oss vad celler är och hur de fungerar. Vi spinner också vidare på livsmedelskunskapen och diskuterar mer om vad som händer med maten i kroppen. Hur bryter männsikokroppen ner mat och får ut näring? Hur kommer näringen vidare till cellerna ute i kroppen? Varför andas vi? Varför är syre viktigt? Vad består blodet av och vad har blodet för uppgifter?

Arbetsuppgifter
Vi arbetar bl.a med kapitel 12, 13 och 14 i biologiboken.
Vi ser på filmer.
Vi labbar (mer info kommer senare).
(Mer arbetsuppgifter kommer snart)

För att uppnå målen ska du tydligt visa att du:
- har kännedom om hur celler är byggda och hur de fungerar,
- har kännedom om den egna kroppens organ och organsystem samt hur de fungerar tillsammans,
- kan föra diskussioner om betydelsen av regelbunden motion och goda hälsovanor.
- kan genomföra labbar och ha insikt i hur man planerar en lab.

Läxor
Torsdag vecka 7:
  Läs kapitel 12 och gör övningsuppgifterna.

RSS 2.0