Livets uppkomst, våren och pubertet
Ja, på något sätt hänger väl allt ovanstående ihop ;-)
Framöver kommer eleverna ha som mål att;
- få kunskap om puberteten
- diskutera sex och samlevnad
- få kunskap om livets uppkomst på jorden
- få insikt i hur evolutionen lett till uppkomsten av nya arter.
- kunna ge exempel på biologiska upptäckter som har påverkat vår kultur och världsbild.
- framföra något argument i diskussioner om hur olika naturtyper och arter kan bevaras
- utföra observationer (utomhus)
- utföra laborationer
Experiment och observationer
- Knoppjakt! Vi passar på att gå ut när vädret är fint och lär oss artidentifiera träd med hjälp av deras knoppar.
(Mer kommer senare).
Läxa till vecka 16 (onsdag för 6:3 och fredag för 6:1 och 6:2)
Intervjua en vuxen om deras pubertet och ställ följande frågor;
1. När började din pubertetstid?
2. Hur upplevde du din pubertet? (Vad hände med dig?)
3. Vad var svårast/jobbigast?
4. Vad var roligast?
Framöver kommer eleverna ha som mål att;
- få kunskap om puberteten
- diskutera sex och samlevnad
- få kunskap om livets uppkomst på jorden
- få insikt i hur evolutionen lett till uppkomsten av nya arter.
- kunna ge exempel på biologiska upptäckter som har påverkat vår kultur och världsbild.
- framföra något argument i diskussioner om hur olika naturtyper och arter kan bevaras
- utföra observationer (utomhus)
- utföra laborationer
Experiment och observationer
- Knoppjakt! Vi passar på att gå ut när vädret är fint och lär oss artidentifiera träd med hjälp av deras knoppar.
(Mer kommer senare).
Läxa till vecka 16 (onsdag för 6:3 och fredag för 6:1 och 6:2)
Intervjua en vuxen om deras pubertet och ställ följande frågor;
1. När började din pubertetstid?
2. Hur upplevde du din pubertet? (Vad hände med dig?)
3. Vad var svårast/jobbigast?
4. Vad var roligast?
Kommentarer
Trackback