Vecka 37-38: Kraft och rörelse

Under de här två veckorna har vi jobbat med kraft och rörelse.
Vi har övat på begreppen tyngd, tyngdpunkt, massa, friktion, luftmotstånd,hastighet och acceleration.
Eleverna har också fått en labbok som de ska anteckna i under labbarna samt tränat på hur man skriver en labrapport. Det är inte lätt att skriva i början, men jag tycker att de har varit väldigt duktiga!

Målen är att
-förstå skillnaden mellan massa och tyngd
-förstå vad lodlinje och stödyta är
-förstå vad kraft är och kunna ge exempel på olika krafter
-förstå vad hastighet är och kunna beräkna hastighet i olika övningsexempel
-öva på labarbete i samarbete med klasskamrater
-utveckla förmågan att beskriva en vetenskaplig undersökning (labrapport)
-träna upp ett kritiskt tänkande

Observationer och experiment!

1. Hitta tyngdpunkten i en pekpinne.
2. Den mystiska kartongen (Den faller inte över kanten eftersom tyngdpunkten förskjutits mha tyngder som gömts i ena sidan av kartongen).
3. Stå tätt intill en vägg (med både fot och skuldra) och böja sig åt sidan utan att tappa balansen (går ej eftersom tyngdpunkten inte ligger ovanför stödytan).
4. Vad faller fortast - pappersboll, tennisboll eller bomullsboll? (Det visar sig att tyngden inte har någon betydelse)
5.  Vad faller fortast - slätt papper eller pappersboll med samma massa? (Pappersbollen, eftersom den har lägre luftmotstånd)
6. Vi kände på magnetisk kraft med stavmagneter och använde kompasser. Vi pratade om att vår planet är en jättelik magnet!
7. Vi undersökte friktion genom att testa att knyta upp olika slags snören.
8.  Vi undersökte friktion genom jämföra hur lätt/svårt det var för en isbit och en träbit att glida över en plastyta.
9. Vi jämförde massa och tyngd hos olika föremål genom att använda dynamometrar.
10. Vi räknade ut hastigheten för en rullande träbil.
11. Vi räknade ut hastigheten för 1) tre olika elever som går/promenerar 50 meter. 2) tre fordon som åker 50 meter.

Räkneuppgifter och läsning
Eleverna har fått övningsuppgifter på massa och tyngd, samt läst s 97-104 i tjocka fysikboken eller s 56-60 i tunna fysikboken (Spektrum Fysik från Liber). Den tunna boken är mer lättläst och innehåller inte de svårare uppgifterna. Eleverna arbetade också med övningsuppgifterna på s. 104 resp 60.

Det finns förresten nu DAISY-skivor för både tunna och tjocka fysikboken att låna för elever med dyslexi. DAISY läser inte bara upp texten, men man kan sätta in skivan i en dator och se texten samtidigt som den blir uppläst!

Läxor
Onsdag v38: Lämna in en labrapport för minst ett experiment. Välj mellan experiment 5, 6, 7, 8 och 9.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0