Vi smälter ägg i "magsaft"

Vi gjorde ett experiment för att visa vad som behövs för att bryta ner äggvita (protein). Så här såg det ut efter 2 veckor. (Vi hade inte behövt vänta så länge, men jag gjorde det för att jag var nyfiken på hur mycket som skulle kunna brytas ner....). Det luktade ganska illa när jag tog det här fotot ;-).

P: Äggvita med pepsin i vatten. pH är 6.5 (nästan neutralt). Mer än hälften av ägget har brutits ned.
P+S: Äggvita med pepsin och saltsyra i vatten. pH är 2 (som i magsäcken). Nästan all äggvita har brutits ned.
S: Äggvita med saltsyra i vatten. pH är 2. Ingen äggvita har brutits ned.



Slutsats? Ja, enzymet pepsin fungerar vid neutralt pH, men ännu bättre när det är surt!
Saltsyra har vi i magsäcken för att döda bakterier och vår kropp har anpassat sig efter detta.
Pepsin är bäst på att bryta ned protein vid ungefär det pH som vi har i magsäcken!

Kommentarer
Postat av: Monica Egerbladh

Vad kul att få se resultatet eftersom jag såg början av experimentet på Öppet hus-dagen.

2009-02-19 @ 09:55:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0